Miksi ”The Flash” -elokuvan lipputulot jäivät niin heikoiksi?

The Flash

DC Studiosin punainen salamamies ei vakuuttanut yleisöä elokuvateattereissa.

Elokuvan ”The Flash” ensi-illasta on kulunut kaksi viikkoa, ja sen tulot Yhdysvalloissa eivät ole vielä ylittäneet 100 miljoonan dollarin rajapyykkiä. Kansainvälisesti elokuva on tuottanut vain hieman yli 100 miljoonaa dollaria. Maailmanlaajuisesti lipputulot ovat kasvaneet 216 miljoonaan dollariin. Luvut ovat pettymys, varsinkin kun otetaan huomioon kesäkauden olevan perinteisesti suotuisa aika elokuvajulkaisuille.

Vielä muutama kuukausi sitten ”The Flash” herätti huomiota CinemaConissa ja moni odotti sen tuovan avausviikonloppunaan 100 miljoonaa dollaria. Todellisuus oli kuitenkin toinen: elokuva ei tuottanut edes puolta odotetusta summasta.

DC Studiosin uuden Flashin lanseeraus

Yksi syy heikkoon menestykseen on DC Studiosin tapa lanseerata Ezra Miller uutena Flash-hahmona. Millerin valinta tapahtui samana vuonna, kun ”The Flash” -televisiosarja, jossa Grant Gustin näytteli pääosaa, alkoi CW-kanavalla. Vaikka Gustinin roolisuoritus keräsi paljon kehuja, DC Studiosin päätös erottaa televisiosarja ja elokuva toisistaan saattoi vaikuttaa negatiivisesti fanien suhtautumiseen.

”Justice League” -draama ja sen vaikutus

”Justice League” -elokuvan tuotanto kävi läpi useita käänteitä, jotka vaikuttivat myös ”The Flashin” menestykseen. Alun perin Zack Snyderin ohjaaman elokuvan piti antaa Flashille merkittävä rooli, mutta Joss Whedonin johdolla tehdyt uudelleenkuvaukset muuttivat kaiken. Lopputuloksena oli sekava elokuva, jonka vaikutus näkyi myös ”The Flashin” lipputuloissa.

Promootiostrategian epäonnistuminen

DC Studios ei ollut tyytyväinen ”The Flashin” ennakkosuosioon, joten se päätti paljastaa elokuvan yllätysvieraan, Nicolas Cagen esittämän Supermanin, jo kuukautta ennen ensi-iltaa. Tämä strategia epäonnistui ja saattoi jopa vähentää elokuvan houkuttelevuutta. Lisäksi fanien ilmaisnäytösten järjestäminen ennen elokuvan ensi-iltaa saattoi vähentää niiden määrää, jotka olisivat muuten maksaneet lipuista.

Muut tekijät

Onko multiversumiväsymys oikea ilmiö, joka vaikutti ”The Flashin” lipputuloihin? Ei todennäköisesti. Multiversumiväsymys on vain termi, jota elokuvakriitikot käyttävät. Sen sijaan on todennäköistä, että osa supersankarielokuvien yleisöstä päätti jättää ”The Flashin” väliin. Millerin henkilökohtaiset kohut ja DC:n puutteellinen elokuvan markkinointi eivät ole merkityksettömiä tekijöitä.

DC:n uusien roolivalintojen ilmoittaminen, kuten David Corenswetin ja Rachel Brosnahanin valinnat Clark Kentin ja Lois Lanen rooleihin, saattaa olla yritys palauttaa yleisön luottamus. Olisiko tämä päätös julkaistu näin aikaisin, jos ”The Flash” olisi menestynyt paremmin? Todennäköisesti ei.

DC:n tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu uuden ”Man of Steelin” lanseeraus. On epäselvää, kuinka ”The Flashin” alakuloinen suoritus vaikuttaa näihin suunnitelmiin.

Sisäiset ongelmat ja kilpailu

Lisäksi DC Studiosin sisäiset ongelmat ovat vaikuttaneet negatiivisesti yhtiön elokuvien menestykseen. Viime aikoina DC on ollut paljon esillä julkisuudessa negatiivisessa valossa, erityisesti liittyen ”Justice League” -elokuvan kuvauksiin ja niiden jälkeiseen draamaan. Tämä on saattanut vaikuttaa yleisön kiinnostukseen DC:n elokuvia kohtaan.

Myös kilpailu on ollut kovaa. Vaikka ”The Flash” on itsessään merkittävä hahmo, supersankarielokuvien genressä on viime aikoina ollut tarjolla monia muita suosittuja teoksia. Tämä on saattanut ohjata osan yleisöstä muihin teattereihin.

Markkinoinnin merkitys

”The Flashin” epäonnistuminen osoittaa myös sen, kuinka merkittävä rooli markkinoinnilla on elokuvien menestyksessä. Elokuvan ennakkomainonta ei onnistunut luomaan riittävää kiinnostusta yleisön keskuudessa, ja sen sijaan monet promootioon liittyvät elementit saattoivat pikemminkin vähentää kiinnostusta elokuvaa kohtaan.

Esimerkiksi Nicolas Cagen rooli elokuvassa paljastettiin liian aikaisin, jolloin yllätyselementti menetettiin. Lisäksi ilmaisnäytökset saattoivat vähentää ensi-illan jälkeistä yleisömäärää.

Johtopäätökset

Kaiken kaikkiaan ”The Flashin” heikko menestys osoittaa, kuinka monia tekijöitä elokuvan menestys vaatii. Hyvän tarinan ja suosittujen hahmojen lisäksi tarvitaan onnistunut markkinointistrategia, yleisön luottamus tuotantoyhtiöön ja onnistunut ajoitus.

Tulevaisuudessa DC:n on tarkasteltava kriittisesti niitä tekijöitä, jotka vaikuttivat ”The Flashin” epäonnistumiseen. On tärkeää oppia virheistä ja tehdä tarvittavat muutokset, jotta tulevat elokuvat voivat menestyä paremmin. Vaikka ”The Flashin” heikko menestys on pettymys, se tarjoaa myös mahdollisuuden oppia ja kehittää toimintaa tulevaisuudessa.

Jaa tämä Artikkeli:

Lue myös näitä: